اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ
با تکامل روز افزون دیجیتال مارکتینگ، مردم کشورمان نیز به مرور به این سیستم و سبک از بازاریابی روی آورده و با آن تقریبا آشنا شده اند. اگر شما هم اکنون با مفهوم بازاریابی دیجیتال نا آشنا هستید باید این گونه دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم:
دیجیتال مارکتینگ به سادگی یک تکنیک بازاریابی مدرن است که از اینترنت، موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، دستگاه های تلفن همراه و سایر پلتفرم های رسانه دیجیتال برای دستیابی به مشتریان هدف با محصولات و خدمات خود استفاده می کند. اما سوال مهم تر این است که سئو (بهینه سازی برای موتور های جستجو) چیست و ماهیتا چه تاثیری روی دیجیتال مارکتینگ دارد. اصلا اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نقش سئو در صنعت دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در دنیای بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر با تمرکز بر افزایش دسترسی کسب و کار به مشتریان هدف از طریق جستجو در گوگل است. سئو نقش مهمی در کمپین های بازاریابی دیجیتال دارد و به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است.
هدف اصلی سئو این است که وب سایت شما را برای مشتریان هدف شما در دسترس قرار دهد. وقتی مشتریان محصولات یا خدمات خاصی را به صورت آنلاین با استفاده از گوگل یا سایر موتورهای جستجوی محبوب جستجو می کنند، سئو خوب وبسایت باعث می شود که اکثر مشتریان بالقوه شما به وب سایت شرکت یا فروشگاه دسترسی پیدا می کنند. برای اطمینان از این امر، استراتژی های مختلف بهینه سازی وب سایت اجرا می شود تا شرکت شما یکی از موقعیت های برتر در SERP گوگل را به دست آورد.
انجام کمپین های سئو چه مزایایی دارد؟
اگر نگاهی به آمار های جهانی موتور های جستجو بخصوص گوگل بیندازیم، متوجه خواهیم شد که چه پتانسیل بالایی هر روز در میان جستجو ها وجود دارد. تفاوت سئو و تبلیغات ناخواسته دقیقا همین مورد مهم است: با سئو خوب، مشتریان بصورت خود خواسته با شما ارتباط برقرار و شما را دنبال می کنند در صورتی که تبلیغات کلیکی یا بنری به میلیون ها نفر نشان داده می شود تا چند نفر روی آن کلیک کنند و ببینند چه خبر است. برخی از آمار های جهانی موتور های جستجو:
بخشی از آمار های جذاب در مورد موتور های جستجو برای اهمیت سئو
- در حدود 63000 جستجو در هر ثانیه در گوگل انجام می شود. (یعنی بعد از خواندن این متن حدود 126000 جستجو در گوگل انجام شده است.)
- حدود 78 درصد از جستجوی جهانی روی پلتفرم دسکتاپ در اختیار گوگل است. این میزان برای موبایل در حدود 89 درصد است. (البته در ایران بیش از 98 درصد جستجو های فارسی در گوگل صورت می گیرد.)
- میانگین جهانی CTR (نرخ کلیک) رتبه 1 گوگل حدود 20 درصد است. البته در جستجو مربوط به برند ها بیش از 50 درصد CTR به رتبه 1 می رسد.
- حدود 90 درصد صفحات وبسایت ها حتی 1 بازدید کننده از گوگل هم ندارند!
- صرفا حدود 25 درصد کاربران برای یافتن پاسخ پرسش های خود به صفحه 2 گوگل می روند.
- در سال 2021 حدود 47 درصد تمامی جستجو های گوگل، جستجوی لوکال بودند. (اهمیت سئو محلی در آینده)
- عبارت “Google” بیشترین میزان جستجو را در موتور جستجوی گوگل سال 2021 داشته است. رتبه های بعدی میزان جستجو، یوتوب و فیسبوک هستند.
- هر فرد بطور متوسط 3 تا 4 مرتبه در روز در گوگل عبارتی را جستجو می کند. طبق نظرسنجی جهانی در سال 2021، بیشترین استفاده افراد از گوگل در جهت پیش بینی هوا، پیدا کردن فروشگاه ها و رستوران ها، جستجوی اخبار، سوشال مدیا و در نهایت کسب اطلاعات در مورد ویروس کرونا بوده است. (منبع مقاله)
نقش سئو در خدمات دیجیتال مارکتینگ
- افزایش ترافیک سایت
مشخصا بعد از شروع فعالیت های بهینه سازی وبسایت و تولید محتوای مناسب، به مرور زمان جایگاه وبسایت در کلمات کلیدی مدنظر رشد می کند. این رشد مستقیما باعث ورود کاربر و افزایش ترافیک سایت می شود.
- افزایش آگاهی از برند
افراد بیشتر از وبسایت شما بازدید کنند، قطعا اسم برند و محصولات شما را به خاطر میسپارند. سئو مستقیما نام برند شما را جلوی چشم مخاطب هدف قرار می دهد.
- بهبود تجربه کاربر
در سال 1400 دیگر صرفا لینک بیلدینگ و موارد تکنیکال چاره ساز نیست، وبسایت شما باید جریان کاربر را به بهترین نحو هدایت کند. محتوای شما باید کاربر پسند باشد و ارزش خواندن داشته باشد وگرنه حتی گوگل هم آن را ایندکس نمیکند.
- افزایش ورودی = افزایش فروش
هنگامی که کاربران با جستجوی یک محصول یا خدمت خاص به وب سایت شما می رسند، در واقع به مشتریان بالقوه تبدیل می شوند. بنابراین، سئو در بازاریابی دیجیتال با هدایت ترافیک به وب سایت شما به ایجاد سرنخ بیشتر کمک می کند و این در نهایت منجر به ارتقای فروش می شود.